Column 1 - Oprukkende vrouwen

Uitgeven lijkt een soort gokspel te zijn geworden, las ik in de VN Detective & Thrillergids. Goed, dacht ik, dat weten we dan ook weer. Ik houd van pindakaas en mijn tante speelt blokfluit, om het belang van dit nieuws maar even te schetsen. Juist voordat ik besloot dit artikel terzijde te leggen – ik had wel wat beters te doen – las ik dat er in Engeland een heus onderzoek had plaatsgevonden naar het waarom de ‘heavy user’- meer dan zes aankopen per jaar – een boek koopt. Mijn interesse was gewekt. Volgens Hubert van Belois –inkoper bij boekenpartners – heeft er in Nederland nog nooit een dergelijk onderzoek plaatsgevonden. Schandalig!! Dacht ik opstandig. Daar zouden minstens kamervragen over gesteld dienen te worden.

Uit het onderzoek bleken interessante uitkomsten naar voren te zijn gekomen. Ik zal jullie niet vervelen met de waslijst aan conclusies, maar zal me tot drie beperken.

Nummer 1 met stip: De bekendheid van de auteur.

Recensies in kranten en tijdschriften staan pas op de elfde plaats.

Nog minder belangrijk - plaats veertien - zijn de literaire of andere boekenprijzen.

Mijn humeur steeg zienderogen. Volgens deze uitkomsten zou ik geramd moeten zitten. Ik schonk mezelf een borrel in en vroeg mijn geliefde voor komend weekend een luxe hotelsuite in Nice te boeken. Gelukzalig nam ik een slok van mijn favoriete Joseph Guy. "Vierhonderd euro voor één nacht", riep mijn vrouw vanuit de serre. Ik stak m’n duim omhoog. Het leven is prachtig. Maar als altijd kwam mijn hoogmoed voor de val. Blijkbaar is dat mijn lot.

Ene Hugo Verdaasdonk – hoogleraar marketing en sociologie van het boek aan de Universiteit van Tilburg – beweerde verderop in het artikel dat er een nieuwe tendens gaande was. Vooral bij de ‘oprukkende vrouwen’, (het stond er echt) zag Hugo ‘populaire smaak’ als koopmotief toenemen. Ik verslikte me zowat. Mijn vrouw had de koffers al van zolder gehaald. Ik schonk mezelf nog een cognac in en staarde wanhopig naar het gewraakte artikel. Om het allemaal nog erger te maken las ik dat boekeninkoper Hubert van Belois de uitgevers, die goede boeken aanprijzen, te verstaan geeft dat hij daar geen boodschap aan heeft. Voor de inkoper zijn andere factoren belangrijker om tot aanschaf over te gaan. Zoals bijvoorbeeld de marketinginspanning van de uitgever, de uitvoering, de trends…..

Ik hoorde mijn vrouw de tickets bestellen. ‘Verzin een list!!,’ siste ik mezelf toe.

Tot mijn verrassing werd mijn wanhoopskreet beantwoord. Wat te doen?, las ik een alinea verder. GNM voorzitter René Appel adviseerde de heren auteurs zich om te laten bouwen en vervolgens een column bij Libelle te versieren. Ik glimlachte. ‘Bestel maar Business Class!’, riep ik mijn geliefde toe. Mijn weekend was gered. Met dank aan Appel. Dat wel.

 

Gerard Nanne

 

Up ] [ Column 1 ] Column 2 ] Column 3 ]